Rehabilitacja

WSPÓLNIE ZADBAMY O TWOJĄ PRZYSZŁOŚĆ

REHABILIRACJA LEGIONOWO

FIZJOTERAPEUTA – REHABILITACJA

Dosłownie rehabilitacja oznacza „ powrót do sprawności”. Nie mamy tu na myśli wad, z którymi się urodziliśmy , a raczej te nabyte, na skutek choroby lub wypadku. Najbardziej uniwersalnym słowem pasującym do terminu „rehabilitacja „ jest usprawnianie. Rehabilitacja jest dziedziną
interdyscyplinarną obejmująca:

– aspekt społecznego powrotu do sprawności ( rehabilitacja społeczna)- jej zadaniem jest większe zaangażowanie podopiecznych w życie społeczne poprzez terapię zajęciową, integrację sensoryczną, edukację i profilaktykę
– fizyczne usprawniania (rehabilitacja medyczna). Należy tu wyodrębnić najważniejsze działy takie jak:
a) fizjoterapia (masaż, fizykoterapia, kinezyterapia, terapia manualna),
b) terapia zajęciowa
c) psychoterapia,
d) zajęcia z logopedą
d) sprzęt ortopedyczny (kule, ortezy, wózki itp.).

REHABILITACJA LEGIONOWO

Często pojęcia rehabilitacja i fizjoterapia przenikają się lub są używane zamiennie. Niemniej rehabilitacja jest terminem dużo szerszym , o czym wspomniano powyżej. Fizjoterapia wchodzi w skład rehabilitacji i głownie dotyczy bodźców fizykalnych, które oddziałują na organizm pacjenta
(masaż, terapia manualna, fizykoterapia, kinezyterapia).

W swojej ponad 10-letniej karierze fizjoterapeuty najczęstsze obszary rehabilitacji i pacjenci z którymi się na co dzień spotykam to:

Rehabilitacja ortopedyczna – dział rehabilitacji zajmujący się zagadnieniami chorób i problemów tkanki kostnej, mięśni, ścięgien, stawów. Jest to największy procent pacjentów, którzy odwiedzają mój gabinet.

Najczęściej są to pacjenci, którzy:

• Urodzili się z wadami kończy i wymagają rehabilitacji
  • Doznali urazu ( kości, stawy, mięśni)
  • Przeszli amputację na skutek wypadku lub chorób metabolicznych ( cukrzyca)
  • Przeszli operację i wymagają wsparcia w procesie powrotu do zdrowia( endoproteza biodra
    lub kolana, rekonstrukcja ACL)
  • Przeszli choroby zapalenie narządu ruchu ( zapalenie ścięgna Achillesa, łokieć tenisisty)
  • Cierpią z powodu zmian zwyrodnieniowych

Rehabilitacja kręgosłupa – dział rehabilitacji, gdzie leczy się choroby i zaburzenia całej kolumny kręgosłupa począwszy od kręgosłupa szyjnego, poprzez piersiowy i lędźwiowy, kończąc na zaburzeniach kompleksu krzyżowo-biodrowego i kości guzicznej.

Najczęściej moi pacjenci wymagają rehabilitacji z powodu:

• Dyskopatii,
  • Przebytej operacji kręgosłupa( dyskopatia, złamania trzonu kręgu, kręgozmyk)
  • Zmian zwyrodnieniowych stawów kręgosłupa
  • Zmian przeciążeniowych mięśni i więzadeł kręgosłupa
  • Wady postawy (skolioza, plecy płaskie, powiększona kifoza piersiowa)
  • Zaburzenia kontroli motorycznej mięśni kręgosłupa

U takich pacjentów rehabilitacja polega na wstępnej diagnostyce funkcjonalnej, badaniu zakresów ruchu i kierunków bolesnych, poszukiwaniu ograniczeń w stawach lub lokalizacji segmentów nad ruchomych i ich stabilizowanie poprzez ćwiczenia. Wykorzystuje się tutaj metody terapii manualnej,
terapię powięziową oraz medyczny trening terapeutyczny.