Najczęściej dotykają one osoby pracujące w trybie siedzącym. Chodzi o bóle kręgosłupa, o których mawia się, że obok stresu są drugą chorobą współczesnej cywilizacji. Dyskomfort może pojawiać się w różnych częściach pleców. Wszystko zależy od przyczyny jego występowania. Sprawdź, co zazwyczaj wywołuje tego typu problem i jak sobie z nimi radzić.

Podstawowe czynniki wywołujące dyskomfort

Najczęściej źródła dolegliwości wynikają z codziennego funkcjonowania. Pierwsze trudności można szybko i łatwo pokonać, eliminując błędne nawyki. Zwykle winny jest siedzący tryb życia. Długotrwałe przebywanie w tej samej pozycji znacznie obciąża odcinek lędźwiowy. Dlatego na ból kręgosłupa uskarżają się głównie osoby pracujące „za biurkiem”. Problemem jest zarówno sam brak ruchu, jak i przybieranie niewłaściwej postawy.

Można temu przeciwdziałać. Warto np. co godzinę wstawać od biurka i przejść choćby kilka metrów czy zrobić parę skłonów. Nie chodzi o odbywanie treningu fizycznego, ale rozluźnienie spiętych mięśni pleców i zapewnienie lędźwiom chwili wytchnienia. Kolejną złotą zasadą jest zakup ergonomicznego fotela. Posiada on podparcie podtrzymujące dolny odcinek kręgosłupa, co zapewnia mu komfortowe ułożenie. Dzięki temu nie dochodzi do jego przeciążeń.

Bóle pleców pojawiają się też w wyniku pracy fizycznej. Częste pochylanie się czy noszenie ciężkich przedmiotów to czynności, które również męczą kręgosłup. Osoby narażające się w ten sposób powinny rozciągać się i trenować mięśnie pleców. Istnieje wiele skutecznych ćwiczeń, które można wykonywać w domu. Bardzo ważne są ćwiczenia mięśni brzucha i mięśni głębokich tzw. “core stability”. Dla przykładu jest to doklejanie części ls kręgosłupa do podłogi oraz “zasysanie pępka” w pozycji leżenia na plecach i zgiętych biodrach i kolanach. Dodatkowo warto wykonywać wszelkie ćwiczenia w podporach na “ czworakach” lub popularną “deskę”. Przy problemach z odcinkiem lędźwiowym bardzo ważne jest by rozciągać mięśnie biodrowo-lędźwiowe i czworoboczne lędźwi, które bardzo często są nadmiernie napięte.

Przy kłopotach z odcinkiem piersiowym pomocne są pozycje z jogi jak np. koci grzbiet.

Patologiczne przyczyny

Niekiedy bóle mają poważniejsze podłoże. Powyższe problemy można w dużym stopniu ograniczyć, a nawet całkowicie wyeliminować. Jeśli jednak pierwsze oznaki będą bagatelizowane, dolegliwości z czasem mogą przerodzić się w schorzenia. Można je rozpoznać po takich objawach jak:

• ból lędźwi promieniujący do nóg i wymuszający przyjęcie pochylonej postawy – dyskopatia/ mięsień gruszkowaty
  • dyskomfort pojawiający się przy schylaniu i noszeniu ciężkich rzeczy – lumbago będące efektem urazu mechanicznego/ zablokowanie w stawach międzykręgowych
  • bóle w odcinku piersiowym lub lędźwiowym przechodzące do pośladków oraz ud – rwa kulszowa, czyli pierwsza faza zwyrodnienia kręgosłupa

Podsumowanie

Problemy z kręgosłupem są dość powszechne. Kiedy się pojawiają, należy z nimi walczyć. Dbaj o przybieranie prawidłowej postawy, kup wygodne krzesło, a przede wszystkim zacznij ćwiczyć. Wzmacniaj mięśnie brzucha, a kręgosłup będzie lepiej znosił obciążenia. Dodatkowo rozciągaj się by stały się bardziej elastyczne. System kostny zyska wtedy amortyzację. Jeśli bóle nie ustępują, skontaktuj się ze specjalistą. Nierzadko konieczne jest podjęcie profesjonalnej rehabilitacji.
Jeśłi bóle nie ustępują w ciągu kilku dni ćwiczeń, skonsultuj się z fizjoterapeutą.