Statystyki pokazują, że problemy, takie jak rwa kulszowa, bóle stawów czy zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa, dotyczą ponad połowy społeczeństwa. Nie zawsze jest to związane z dojrzałym wiekiem. Narastające przez wiele tygodni dolegliwości często ograniczają ruchomość w danym stawie. Co możesz z tym zrobić? Bardzo dobre efekty daje terapia manualna. Na czym ona polega? Sprawdź!

Zalety terapii manualnej

To uznana od wieków metoda fizjoterapii, która polega na regularnym uciskaniu specjalnych punktów na ciele pacjenta. Jest to rodzaj masażu, pomagający dotrzeć do miejsc najbardziej bolesnych. Mięśnie są rozgrzewane i rozciągane, dzięki czemu się odblokowują. Dana osoba pozbywa się bólu, a staw przyjmuje naturalną pozycję. Wdrożenie terapii manualnej (https://rehabilitacja-legionowo.pl/terapia-manualna/) często pozwala uniknąć długotrwałego leczenia farmakologicznego i stosowania środków przeciwbólowych.

Różne metody pracy z pacjentem

Jakie są najpopularniejsze techniki, które stosuje się w terapii manualnej?

1. Mobilizacja z ruchem – wykonywanie przez terapeutę mobilizacji w stawie obwodowym wraz z aktywnym ruchem pacjenta.
  2. Manipulacje – inicjowanie szybkiego, precyzyjnego, a zarazem łagodnego ruchu w stawie.
  3. Trakcje – bierne odciąganie od siebie powierzchni stawowych, pozwalające uzyskać zmniejszenie kompresji w stawie.
  4. Oscylacje – działanie bezpośrednio w miejscu urazu poprzez stymulację tkanek.
  5. Mobilizacje dystrakcyjne – przywrócenie prawidłowych wzorców ruchowych w stawach poprzez przekierowanie uwagi z jednego bodźca na inny.

Techniką manipulacji oddziałuje się na kręgosłup poprzez nerw zatokowo-kręgowy, który unerwia torebkę stawową, okostną kręgu czy dysk międzykręgowy. Przy stawach obwodowych, takich jak kolano, bark czy biodro, manipulacje raczej nie przyniosą spodziewanych efektów. W tym przypadku najlepiej popracować poprzez mobilizacje, dystrakcje czy trakcje.

Terapia Manualna – Legionowo

Jak dobrać odpowiednią technikę do dolegliwości?

O tym zawsze powinien decydować lekarz lub fizjoterapeuta po badaniu i sprawdzeniu u pacjenta:
• siły mięśniowej,
• zakresu ruchomości stawów,
• występowania blokowań stawowych.

Czy techniki manualne są bezpieczne?

Charakterystyczne kliknięcia w kręgosłupie, np. podczas manipulacji mogą przestraszyć niejednego pacjenta. Jednak nie musisz się bać. Ćwiczenia zlecane i wykonywane przez profesjonalnego fizjoterapeutę są absolutnie bezpieczne i z czasem przyniosą pożądany skutek. Kluczowa jest jednak systematyczność.
Ważne

Pamiętaj, jeśli ból kręgosłupa czy stawów nie jest spowodowany urazem, to sama terapia manualna nie wystarczy. Zablokowany staw jest z pewnością skutkiem innej dolegliwości. Dlatego bardzo ważna jest konsultacja pacjenta ze specjalistą, który będzie w stanie znaleźć przyczynę niesprawności i bólu.