Tych dwóch określeń można używać zamiennie. Fizjoterapia oznacza stosowanie w terapii bodźców fizykalnych ( masaż, kinezyterapia, fizykoterapia, terapia manualna) po to by przywrócić pacjentowi sprawność i dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny. Rehabilitacja łac. re – znów, na nowo, przeciw; habilis – sprawny, należyty, stosowny) natomiast to całość działań zawierająca także fizjoterapię- rehabilitacja ruchowa Można do niej jeszcze dodać opiekę psychologa, logopedy, opiekę lekarską i społeczną pacjenta. Jest to działanie interdyscyplinarne i działanie specjalistów z różnych dziedzin by wspomóc powrót pacjenta do zdrowia i sprawności.
Siedzący tryb życia, pośpiech, wypadki, urazy sportowe – to tylko niektóre z czynników, przez które niezbędna może okazać się rehabilitacja. W jaki sposób jej techniki pomagają wrócić do sprawności? Jak fizjoterapeuta wspiera osobę, chcącą odzyskać pełnię zdrowia? Zapraszam do lektury!

Dobra rehabilitacja a powrót do życia

Istnieje wiele aspektów, które potrafią negatywnie wpływać na jakość codziennego funkcjonowania. Zbyt długie siedzenie przy biurku często wywołuje dolegliwości bólowe. Źle dobrane ćwiczenia lub przeforsowywanie się może skutkować kontuzjami. Z kolei wszelkie wypadki to źródło urazów i kontuzji układu ruchu – i nie tylko. W takich sytuacjach rehabilitacja jest ratunkiem. Pozwala odzyskać sprawność i pozbyć się bólu. Ponadto wiele technik rehabilitacyjnych zapobiega rozwojowi schorzeń związanych z wiekiem.

Doświadczeni fizjoterapeuci stosują rozmaite metody. Należą do nich m.in.:

• terapia manualna,
  • masaż,
  • kinesiotaping,
  • terapia punktów spustowych,
  • medycyna ortopatyczna.
  • kinezyterapia

Aby poddać się terapii, należy umówić się na wstępną konsultację. W jej trakcie fizjoterapeuta przeprowadza wywiad i ocenia stan zdrowia pacjenta. Dokonuje analizy sylwetki pacjenta, zwraca uwagę na zaburzenia ruchu i ból, który sygnalizuje pacjent. Terapia manualna usuwa zaburzenia ruchu i zmniejsza napięcia tkanek. Następnie proponuje odpowiednie ćwiczenia, uwzględniając styl życia i możliwości pacjenta. Fizjoterapeuta uczy też pacjenta ergonomii dnia codziennego, by ten podczas swoich codziennych obowiązków nie obciążał nadmiernie swojego aparatu ruchu. Wyznaczone zostają konkretne cele do osiągnięcia.

Kto powinien zgłosić się na fizjoterapię?

Każdy, komu zależy na poprawie jakości życia poprzez lepsze funkcjonowanie organizmu. Dotyczy to zarówno osób młodych, np. zmagających się z bólem kręgosłupa, jak i pacjentów starszych, gdzie jednym z głównych problemów są zmiany zwyrodnieniowe. Niektórzy trafiają do gabinetu fizjoterapeuty dopiero na skutek zalecenia lekarskiego. Nie trzeba jednak uprzednio odwiedzać swojego lekarza, aby umówić się na prywatną konsultację fizjoterapeutyczną. Można to zrobić w dowolnym momencie, gdy poczuje się taką potrzebę.
Na wizytę w wybranym gabinecie mogą umówić się osoby zmagające się z uciążliwym bólem, czujące ograniczenie w ruchomości stawów albo walczące z kontuzją. Nie warto czekać, aż dolegliwości jeszcze bardziej przeszkodzą w funkcjonowaniu. Zazwyczaj im wcześniej podejmie się fizjoterapię, tym lepsze efekty da się uzyskać. Dobra rehabilitacja, zapoczątkowana w odpowiednim momencie, często jest w stanie przywrócić stan zdrowia sprzed kontuzji czy zniwelować ból – w zasadzie do zera.

Zadbaj o zdrowie

Wiele problemów związanych z układem ruchu można rozwiązać poprzez prawidłowo dobrane metody fizjoterapeutyczne. Grunt to wczesne podjęcie leczenia i sumienna współpraca pacjenta z fizjoterapeutą.